levamedfibro

Direktlänk till inlägg 6 mars 2021

Avskedsbrev till min medberoendepersonlighet

Av Carina Söderkvist - 6 mars 2021 21:45

Det får räcka nu, jag vill må bra trots att andra inte mår bra.

Jag vill heller inte längre känna ett sjukligt behov av att andra bekräftar mig. Jag är perfekt precis som jag är.

Med ditt sätt har du sett till att jag har haft svårt att lita på andra människor och få känna att de själva får ta ansvar för sina handlingar. Du har också fått mig till en ensamvarg och jag vill inte längre göra saker på egen hand för att det ska bli gjort. Du har tryckt i mig att jag ska hjälpa alla som behöver hjälp och att det endast är jag som kan hjälpa. Jag vill fortsätta att hjälpa andra på ett hälsosamt sätt. Jag klarar inte ens av att säga nej en enda gång med gott samvete, då någon frågar om hjälp.

Du har under lång tid sett till att jag har känt mig annorlunda, från och med nu vill jag känna mig som en ”vanlig” människa och leva ett ”vanligt” harmoniskt liv utan massor av krav från dig. Du ska inte längre få mig att känna mig som en sämre människa än andra. Jag vill bara flyta med, kravlöst och utan prestation. Jag vill även kunna vara ensam utan att känna mig övergiven och värdelös.

Du har under många år förstört mina känslor där jag har svårt att skilja på känslomässig lindring eller kärlek. Jag vill från och med nu slippa de ”sjuka” känslor som jag lätt får med dysfunktionella människor. Jag vill istället lära mig att veta hur man har goda relationer med alla människor på ett sunt och hälsosamt sätt, där förnuftet råder. Jag vet inte ens vem jag själv är längre.

Du ger mig ständigt skam och skuld och jag vill inte längre brottas med det där ständiga dåliga samvetet för att jag inte är eller gjort tillräckligt. Jag vill kunna vara rak och ärlig, hitta ett sätt att säga det allra svåraste utan att känna skuld eller oro från dig.

Du har alltid sett till att jag läser av och känner av andras känslor på ett osunt sätt där känslospröten konstant är på helspänn. Du har alltid sett till att jag överengagerar mig i allt och alla och tror att allt är upp till mig.

Du har även sett till att jag har haft svårt att leva i nuet, jag har istället alltid levt i det som varit eller det som komma skall.

Med ditt sjuka sätt är jag ständigt trött och jag glömmer att ta hand om mig själv på ett hälsosamt sätt. Du har även sett till att jag har fått andra beroenden som inte är sunda, varken för hälsan eller för självkänslan.

I alltför många år har du sett till att jag har alltid har en lösning på problem, trots att det egentligen inte ens är mina problem. Detta har pågått för länge och stulit alltför mycket energi.

Sen jag var liten har du sett till att jag ska ha kontroll, jag har under hela mitt liv försökt att kontrollera sådant som jag varken kan eller ska kontrollera. Detta med gränssättning och förståelsen av egenvärdet är också något som du ställt till med. Detta har blivit så illa att jag har haft otroligt svårt att säga det där ordet NEJ, vilket i sin tur har lett till att jag har tappat bort mig själv, mitt egenvärde. Egenvärdet har också fått sig många slag då du gärna velat att jag ska vara alla till lags, där du även har gjort att jag saknat gränsdragning för vad som många gånger är rätt och fel. Du tycker också att jag ska bli bedömd efter mina prestationer, annars är jag inte bra nog.

Du är fantastiskt duktig på att lura mig att ta beslut utifrån känslan där förnuftet många gånger är som bortblåst. Detta har medfört att jag sårat många i min omgivning. Mitt minne har du också förstört, minns knappt namn på någon längre och jag tappar de enklaste orden hela tiden. För varje dag som gått har du steg för steg stressat upp mig och plockat bort min energi och nu sitter jag här kraftlös med önskan om ett bättre lyckligare liv.

Sammanfattningsvis är jag här nu, mitt i livet med en orolig familj, med få vänner, ensam och med en trasig själ och saknar ork, tid eller energi att ge dig mer.

Det räcker nu, farväl!


Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över 

Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Söderkvist - 24 maj 2022 16:53


    Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.       ...

Av Carina Söderkvist - 24 maj 2022 16:09


Att varje dag se, att solen har gått upp. Människorna som går till bussen utanför på gatan.  Dom går sina vanliga steg, i sitt vanliga, normala liv. Dom har sovit, vaknat till, ätit sin frukost, gjort sig klara, gått ut till bussen,  på väg d...

Av Carina Söderkvist - 13 maj 2021 23:13

  Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.     ...

Av Carina Söderkvist - 13 maj 2021 23:00

Tänk dig att du har varit sjuk i influensan i en hel vecka, kylen börjar eka tomt, du ligger efter på jobbet eller med studier, tvättkorgen är överfull och hemmet behöver städas.  Du har ofta skov av värk och smärta med Fibromyalgi och när du väl t...

Av Carina Söderkvist - 28 mars 2021 20:52


    Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.     ...

Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om bland annat vardagen med fibromyalgi och psykisk ohälsa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards