levamedfibro

Alla inlägg den 22 januari 2021

Av Carina Söderkvist - 22 januari 2021 14:54

Eftersom det här är en nystartad blogg så tänker jag ett presentation av mig själv vore på sin plats.

Jag heter Carina, är 43 år gammal, bor i Sundsvall med min familj och vår blandrashund på 5 år. 

Jag har väl egentligen under väldigt många år känt att jag förmodligen har fibromyalgi. Då min mamma lever med ledgångsreumatism så känner jag väl igen symptomen på en kronisk sjukdom. Men för några år sedan kände jag ändå att jag ville ha en riktig diagnos. Förutom fibromyalgin så lever jag med GAD, ptsd samt kämpar med en utbrändhet/utmattningsdepression.

Jag har under många år hanterat min fibro helt fel, jag har ignorerat den och inte alls lyssnat på kroppen utan bara kört på 110 procent. Jag skulle klara av allt och gärna till bästa resultat, var aldrgi nöjd med något jag gjorde och hade väldigt höga krav på mig själv och var väldigt överambitös. 

Redan för sex år sedan kände jag mig helt totalt kraftlös, svag, energilös men jag har aldrig fått rätt hjälp här av sjukvården utan var tvungen att söka mig ner till Göteborg för att få min fibrodiagnos, jag har allltid peppat mig själv lite extra. Kom igen, du orkar lite till …lite till …lite till. Så när jag fick min fibrodiagnos var det en stor lättnad, när jag blev sjukskriven för min utmattning 2014 var det också en stor lättnad men att driva sig så långt att kroppen säget STOPP och kroppen lägger av är inget jag rekommenderar. 

Jag drabbades av utbrändhet för att jag inte hade lyssnat på kroppens signaler och levt som en frisk person inte en som har fibromyalgi. Dessutom med helt fel arbete under många år med ständig stess, bristheten på raster, för lite personal och så vidare och med ett hektiskt, stressigt och oroligt privatliv på det så kraschade jag in i väggen.

För att kämpa mot smärtan och lära mig leva med min sjukdom så har jag läst massor om sjukdomen, lagt om kosten, tränar lite lätt, deltagit i en smärtrehablitering på sjukhuset och fått levnadspunkter från rehabiliteringskordinatorn. 

Detta har varit ett bra sätt för mig att lära känna mig själv och min kropp. Lära sig hantera tankar, prioritera och framförallt lyssna på min egna kropp. Detta har även fått mig att förstå att bara för jag brukade kunna göra en sak innebär det inte att jag kan det längre samt att saker får lov att ta längre tid än vad det tidigare har gjort.

Jag tänkte berätta lite om Fibromyalgi i stort sen hur det påverkar olika personer är väldigt olika. Det finns även en mängd olika sam sjukdomar som är förknippade med just fibron men det kan vi prata om lite senare.

Fibromyalgi är en kronisk sjukdom och innebär smärta och värk som är utbredd över kroppen. Många med sjukdomen har ont hela tiden och hos vissa kan smärtan komma och gå. För mig har jag en ömhet/smärta hela tiden men en starkare smärta kan komma och gå. Ibland gör det ont bara någon petar på mig, ibland gör det till och med  ont att kläderna ligger mot huden. Så smärtgraden kan variera väldigt och var på kroppen smärtan finns kan också variera. Vi som är drabbade av fibromyalgi har en ökad smärtkänslighet så det som vanligtvis inte gör ont hos friska personer kan göra ont, så som lätt tryck eller muskelsammandragningar. Svår och långvarig smärta ger den drabbade stress och därför är huvudvärk och magbesvär vanliga stressrelaterade symptom hos personer med fibromyalgi. Sjukdomen kräver god sömn men smärtan kan påverka sömnen och den dåliga sömnen ger mer smärta och mer stress, hos vissa personer kan ävn kosten påverka smärtan, som för mig, jag äter enligt LCHF och jag upplever att det hjälper mig lite mot smärtan och värken.

Det blir en ond cirkel och det resulterar i en onormal trötthet. Jag har turen att oftast kunna somna och sova om jag inte blir väckt av drömmar eller ljud men vissa nätter är fruktansvärda. Men även om jag sover så känner jag mig aldrig utvilad jag är ständigt trött och känner aldrig att jag är pigg. Smärtan påverkar motoriken och man har svårt att röra kroppen utan hinder. Man klarar ofta inte av att göra vissa saker som att springa, lyfta tung men även vardagliga saker som att tömma diskmaskinen, hänga tvätt, renbädda, och skrapa rutorna på bilen gör ont. Många drabbas även av domningar, stickningar och svullnad. 

Mina händer brukar domna av emellanåt och det sticker i dem, fingrarna svullnar gärna upp och det känns svårt att böja på dem och vissa dagar tappar jag allt jag håller i motoriken finns inte med mig då.

Varför drabbas man då av fibromyalgi ?

Det kan till exempel utvecklas av att man har ont i en bestämd del av kroppen under en lång tid, stress, dålig sömn och enformiga rörelser kan bidra. Det kan också vara ärftligt. Det finns olika forskningar och teorier om orsaken till fibromyalgin och många forskare tror att det blir en onormal bearbetning av smärtsignalerna och hjärnan har blivit smärtöverkänslig och feltolkar kroppens signaler. Smärtimpulserna blir förstärkta vilket gör att till och med en kram kan göra ont. Forskning visar även att en orsak kan vara obalans i smärtlindrande signalsubstansen serotonin men förhöjda nivåer av smärtsubstansen substans P som signalerar smärta.
Man har upptäckt att huden hos personer med fibromyalgi innehållet ett extremt överskott av en speciell nervfibrer och detta har en direkt koppling till den utbredda smärtan i kroppen som man känner.

 

Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit   Fråga gärna om det är något Ni undrar över 

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om bland annat vardagen med fibromyalgi och psykisk ohälsa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards