levamedfibro

Direktlänk till inlägg 28 januari 2021

Låt mig förklara hur är att känna sig lite trött

Av Carina Söderkvist - 28 januari 2021 14:26

Många människor använder uttrycket "Jag är trött" när dom sovit för lite eller känner att dom behöver ta en vilopaus.

När man som jag lever med psykisk ohälsa och kronisk sjukdom kan "Jag är trött" också betyda brist på sömn, men ofta betyder det så mycket mer. 

När jag säger att jag är trött är jag oftast inte fysiskt trött, jag är känslomässigt trött, hela jag är trött och även fast jag spenderat hela natten sovandes i sängen så är jag trött. 

Jag är trött även när jag inte rör mig på hela dagen, det är inte bara trötta ögon och värkande muskler. Det är att gå upp och klä på sig i ett brus, att borsta tänderna, fixa håret och sedan gå utanför dörren. Allt medan jag trött.

Känslomässigt trött. Stel. Tom. Totalt Borta. Vilsen. Men man fortsätter med dagen ändå, eftersom det verkar finnas så lite acceptans för vad psykisk ohälsa och andra kroniska sjukdomar kan göra med kroppen. Inte många frågar mig om jag är okej men när dom gör det svarar jag alltid likadant, " Det är bra, bara lite trött" - och folk verkar acceptera det svaret. Trötthet är en accepterad känsla - alla fattar det. En lång dag på jobbet eller att kämpa sig igenom en tråkig föreläsning. Det är trötthet som många kan relatera till. Men den tröttheten är inte att ligga i sängen hela dagen och fortfarande känna som att man kan sova i flera tusen år.

För mig är det trötthet. Det hänger ihop med min utmattning, utmattningsdepression, ångest, GAD, ptsd och min kroniska muskel o ledsjukdom Fibromyalgi. 

 

Det betyder att ligga i sängen helst utmattad av livet med en molande, ihållande smärta o värk utan att kunna somna på riktigt. Det betyder att fly bort i sina tankar större delen av dagen för det är det enda sättet att hantera smärta, värken och ångesten. Det betyder trötta ögon och gäspningar även efter 14 timmars sömn.

Det betyder att inte bara vara fysiskt trött, utan så mycket mer. 

När någon säger att dom är trötta behöver du ibland se igenom svaret. Är dom trötta? Behöver du mer sömn? Eller behöver dom dig? Behöver dom någon som ser dom i ögonen och säger till dom att dom inte mår bra, men att du är där för dom? Behöver dom någon som inser att det inte är okej och erbjuder dom en kram?

För jag att när jag säger att jag är trött är det precis det jag behöver. 

Jag behöver inte sömn eller vila.. egentligen .. Jag behöver förståelse.

Jag behöver min familj, dom människorna som betyder mest för mig, jag behöver dom som inte dömer mig utan som älskar mig för den jag är!     


Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit   Fråga gärna om det är något Ni undrar över 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Söderkvist - 24 maj 2022 16:53


    Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.       ...

Av Carina Söderkvist - 24 maj 2022 16:09


Att varje dag se, att solen har gått upp. Människorna som går till bussen utanför på gatan.  Dom går sina vanliga steg, i sitt vanliga, normala liv. Dom har sovit, vaknat till, ätit sin frukost, gjort sig klara, gått ut till bussen,  på väg d...

Av Carina Söderkvist - 13 maj 2021 23:13

  Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.     ...

Av Carina Söderkvist - 13 maj 2021 23:00

Tänk dig att du har varit sjuk i influensan i en hel vecka, kylen börjar eka tomt, du ligger efter på jobbet eller med studier, tvättkorgen är överfull och hemmet behöver städas.  Du har ofta skov av värk och smärta med Fibromyalgi och när du väl t...

Av Carina Söderkvist - 28 mars 2021 20:52


    Kram på Er alla, Tack för att Du läste ända hit    Fråga gärna om det är något Ni undrar över  Eller lämna gärna en kommentar så gör jag lika tillbaka.     ...

Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om bland annat vardagen med fibromyalgi och psykisk ohälsa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards